Zarządzanie retencją danych osobowych w organizacji
- Szkolenie online - Platforma ODOeksperta
- 16 września 2022
- 10:30 do 15:30
Contact event manager
Szczegóły dotyczące biletów
Zarezerwuj swoje bilety
Zarządzanie retencją danych osobowych w organizacji
Szkolenie online - Platforma ODOeksperta
10:30 do 15:30
16 września 2022
000000
Zarządzanie retencją danych osobowych w organizacji
Szkolenie online - Platforma ODOeksperta
10:30 do 15:30
16 września 2022
Program szkolenia
- Wymóg zarządzania retencją danych osobowych – z czego wynika i na czym dokładnie polega?
- zasada czasowości (ograniczenia czasowego przetwarzania danych osobowych) jako podstawa do zarządzania retencją danych
- cykl życia danych osobowych w organizacji – na czym polega?
- obowiązek planowania (definiowania) okresów przechowywania danych osobowych wynikający z RODO
- zarządzanie retencją danych zapisanych w postaci tradycyjnej (dokumentacja papierowa), a elektronicznej – istotne różnice
- wymóg przekazywania w klauzulach informacyjnych dla podmiotów danych informacji o planowanym okresie przechowywania ich danych
- Zarządzanie retencją danych osobowych zapisanych w dokumentacji papierowej – od czego zacząć proces?
- Zarządzanie retencją danych osobowych przetwarzanych w formie elektronicznej – specyfika systemów IT:
- anonimizacja danych w systemach IT, a pseudonimizacja
- anonimizacja danych jako rodzaj zmiany na danych w systemie informatycznym – konsekwencje na które koniecznie musisz zwrócić uwagę
- funkcjonalności systemów informatycznych, które muszą być wdrożone, aby anonimizacja była możliwa
- ustalanie skutecznych scenariuszy anonimizacji danych w systemach informatycznych, – czy napewno musimy “pozbywać” się wszystkich danych z systemów, a może istnieje możliwość zostawienia części danych np. do analiz sprzedażowych/marketingowych/finansowych?
- anonimizacja danych, a kopie zapasowe (backupy) – czyli o paradoksach, które mogą prowadzić do konfliktów
- automatyzacja procesów anonimizacji i pseudonimizacji danych osobowych w systemach informatycznych oraz przypadki, w których wymagana jest anomizacja wybranych danych poprzez operacje manualne realizowane przez konkretnych użytkowników systemu
- uprawnienia użytkowników w systemach informatycznych, które są związane z operacjami anonimizacji/pseudonimizacji i zabezpieczenia jakie powinny być wprowadzone w systemach przed błędnymi działaniami
- dane zapisane na poczcie elektronicznej – jak do nich podejść w kontekście zarządzania retencją?
- Ustalanie okresów retencji danych
- z jakich przepisów prawa wynikają ustawowe okresy przechowywania danych?
- gdzie szukać inspiracji tam, gdzie przepisy prawa nie wskazują konkretnych okresów retencji?
- co w przypadku, gdy chcemy wprowadzić dłuższy okres przechowywania danych niż wskazują to przepisy prawa?
- Wewnętrzne wytyczne w zakresie okresów retencji danych – co powinien zawierać taki dokument? Jak go opracować? Omówienie przykładowej treści dokumentu wskazującego okresy retencji między innymi dla danych osobowych przetwarzanych w obszarach rekrutacji, kadrowym, płacowym, dodatkowych świadczeń pracowniczych, sprzedaży, marketingu, zawierania umów, rozliczeń finansowych i księgowości, windykacji, bezpieczeństwa (monitoring wizyjny, monitoring elektroniczny etc.)
- Procedura zarządzania retencją danych osobowych w organizacji co powinna zawierać? – omówienie przykładowej treści dokumentu:
- identyfikacja dokumentów zawierających dane osobowe i ich inwentaryzacja w ramach określonych kategorii
- przypisanie okresów archiwizacji
- okresowe przeglądy pod kątem kwalifikacji dokumentów jako “aktualne”/archiwalne
- proces brakowania dokumentacji papierowej/anonimizowania danych elektronicznych po upływie okresów archiwizacji
Ćwiczenia, w których weźmiesz udział podczas szkolenia
- Ustalanie okresów retencji danych dla poszczególnych grup dokumentów zawierających dane osobowe
- Opracowanie wewnętrznych wytycznych w zakresie okresów retencji danych osobowych
- Opracowanie Procedury zarządzania retencją danych
- Scenariusze anonimizacji danych osobowych – opracowanie dla wybranych przykładów w oparciu o wzorce wskazane przez trenera
Dokumenty (materiały), które otrzymasz po szkoleniu
- Edytowalna Procedura zarządzania retencją danych w organizacji
- Wytyczne w zakresie okresów retencji danych dla poszczególnych grup dokumentów (np. rekrutacja, kadry i płace, świadczenia socjalne, kontrahenci, marketing, sprzedaż, księgowość, windykacja)
- Nagranie ze szkolenia (film)
- Prezentacja ze szkolenia
- Certyfikat uczestnictwa w szkoleniu
Korzyści z udziału w szkoleniu
- Dowiesz się, w jaki sposób zaplanować proces zarządzania retencją danych osobowych w swojej organizacji
- Uzyskasz wiedzę, na co należy zwrócić uwagę w planowaniu retencji danych w systemach informatycznych
- Poznasz różnice pomiędzy anonimizacją i pseudonimizacją danych, a także zrozumiesz czym jest anonimizacja z informatycznego punktu widzenia
- Poznasz wymagania funkcjonalne wobec systemów informatycznych jakie muszą być spełnione by możliwe było wprowadzenie procesu zarządzania retencją danych
- Opracujesz wewnętrzną dokumentacją z zakresu zarządzania retencją danych osobowych – stworzysz wewnętrzne wytyczne zawierające okresy przechowywania (retencji) danych dla poszczególnych grup dokumentów oraz Procedurę umożliwiającą zarządzanie procesem inwentaryzacji dokumentacji i ich klasyfikowania pod kątem okresów przechowywania, a następnie zarządzanie procesem utylizacji dokumentacji oraz anonimizacją danych w systemach informatycznych
- Uzyskasz możliwość konsultacji podczas zajęć indywidualnych problemów z ekspertem prawnym
- Otrzymasz wzorcowe dokumenty do wykorzystania we własnym zakresie oraz przykłady opracowane z uczestnikami podczas szkolenia
- Po szkoleniu otrzymasz nagranie ze szkolenia i prezentację
Prowadzący szkolenie:
Mec. Jakub Wezgraj, radca prawny, właściciel kancelarii ODOekspert
Termin i forma szkolenia
Polityka prywatności dla uczestników szkoleń
Data: 16 września 2022 r. (piątek)
Godzina: 10.30 – 15.30
(z przerwą)
Forma szkolenia:
Szkolenie online – zaproszenie na szkolenie wraz z opisem jak się zalogować, otrzymasz na swój adres e-mail na kilka dni przed terminem szkolenia
Informacja o cenie za bilety
Ceny za bilety podane są w kwotach brutto i zawierają podatek VAT 23%.
Istnieje możliwość zastosowania zwolnienia ze stawki VAT dla podmiotów dokonujących rezerwacji uczestnictwa w szkoleniu dla celów kształcenia zawodowego swoich kadr oraz dokonujących zapłaty za udział w szkoleniu ze środków publicznych (w takim przypadku podczas rezerwacji należy wskazać taką informację w polu “Uwagi” w formularzu zamówienia).
Zobacz fragment innego szkolenia
Zobacz inne nagrania ze szkoleń